Przejdź do głównej zawartości

"The Aircraft Book – The Definitive Visual History"

Na regale wypełnionym po brzegi lotniczą literaturą jedną z najcenniejszych pozycji, w których posiadaniu się znalazłam, jest książka "The Aircraft Book – The Definitive Visual History". Był to dość spontanicznie nabyty prezent mikołajkowy (znaleziony przeze mnie i dla mnie przeznaczony, choć kupiony przez hojnego Mikołaja :P), w całkiem niezłej cenie, lecz nie oddałabym ani nie odsprzedała jej za żadne pieniądze.

"Definitive" w tytule może mylić – rzecz jasna, książka obejmuje całkowitą historię lotnictwa do momentu publikacji książki, a ono wciąż się przecież rozwija. Należy też wspomnieć, że książka doczekała się kilku wydań – przedstawione na zdjęciu obok jest tym najświeższym (na rok 2021). 

"The Aircraft Book" to album przeróżnych (bo na pewno nie wszystkich) konstrukcji lotniczych, które kiedykolwiek powstały. Zostały one przedstawione w dość unikatowy i zarazem bardzo przyjemny sposób – graficznie, z opisami konstrukcji ograniczonymi do niezbędnego minimum (kilku podstawowych parametrów osiągowych), z podziałem na poszczególne "epoki" awiacji oraz typy statków powietrznych. Pojedyncza strona wypełniona jest kolorowymi, wysokiej jakości zdjęciami latających konstrukcji, a poza okresem historycznym są one zgrupowane także według rodzaju i podobieństw tak wizualnych, jak i związanych z przeznaczeniem. To ułatwia porównywanie poszczególnych statków. Jedyne, co mogę zarzucić takiemu sposobowi prezentacji, to fakt, że zdjęcia nie są względem siebie w tej samej skali, ale to naprawdę jest już doszukiwanie się jakichkolwiek wad na siłę.

Raz na kilkadziesiąt stron pojawia się bardziej obszerny opis wybranych producentów statków powietrznych, tych, które w historii zapisały się najsilniej, zwykle ze szczegółowym opisem wybranej konstrukcji (m.in. Concorde czy Lockheed Super Constellation). Przedstawiona historia awiacji uzupełniona jest ponadto o rozwój silników lotniczych. Publikacja nie pomija też podstawowych elementów budowy statków powietrznych oraz praw fizyki rządzących lotem, w obrazowy i bardzo prosty sposób przedstawionych na kilku stronach.

 

Przykładowe otwarcie książki, tu dotyczące pierwszych silnikowych samolotów

Ponieważ jestem mocno "zboczona" na punkcie sposobu wydania książki, ten także muszę szczerze pochwalić. Okładka posiada lekko wypukłe zdobienia w miejscach elementów budowy pokazanego na niej silnika. Książkę wydrukowano na wysokiej jakości papierze kredowym (który... przyjemnie pachnie), lecz ponieważ jest dość obszerna, to powoduje kolejną drobną wadę – książka dużo waży. Przynajmniej adekwatnie do jakości, co trochę ją usprawiedliwia :) 

Podsumowując, bardzo gorąco polecam tę pozycję. Zadedykowałabym ją głównie spotterom i miłośnikom statków powietrznych samych w sobie, ponieważ książka jest dobrym źródłem identyfikacji "niezidentyfikowanych" obiektów latających. Jest to też doskonała lektura dla miłośników historii i techniki (oraz historii techniki).

Na marginesie, nakładem tego wydawnictwa ukazały się analogiczne książki na temat motoryzacji, czołgów, maszyn wojskowych oraz kolei. A może i jeszcze jakieś, o których nie wiem (co jest wielce prawdopodobne).

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Szkolenie na samolot wielosilnikowy (ME), czyli dlaczego 2-1 nie równa się 1

     Jeśli ograniczymy, na potrzeby niniejszego posta, rozważania do kwestii silników, można powiedzieć, że nauka latania określonym rodzajem samolotu to w dużej mierze nauka radzenia sobie w sytuacji, gdy dojdzie do awarii jednego z nich.       Nie jest to wcale taki wyciągnięty z kontekstu problem, bo pilotaż sam w sobie jest dość prosty i nie różni się dużo pomiędzy różnymi rodzajami samolotów czy szybowców. Polega na manipulacji statkiem powietrznym w przestrzeni, w trzech osiach, a dodatkowym atutem jest napęd, który pozwala nam w rozszerzonym zakresie dysponować wysokością i prędkością, tym samym dając większą swobodę lotu. Na szybowcach zdajemy się z tym na siły natury, na samolotach mamy hałaśliwe urządzenie zasilane ograniczoną ilością paliwa.       Różnica pomiędzy samolotem jednosilnikowym a wielosilnikowym jest w zasadzie taka, że zamiast złapać jedną, złapiemy dwie lub więcej dźwigni – zazwyczaj naraz, więc w sumie co ...

Współpraca w załodze wieloosobowej (MCC)

Szkolenie MCC daje przedsmak latania w załodze dwuosobowej. Źródło: https://www.gettyimages.com/detail/photo/aircraft-cockpit-royalty-free-image/156278217?adppopup=true     MCC, skrót od Multi-Crew Coordination/Cooperation, to szkolenie z zakresu współpracy w załodze wieloosobowej. Tak jak UPRT czy JOC (Jet-Orientation Course; przeszkolenie na samoloty odrzutowe), jest to jeden z kursów dodatkowych, niewchodzących w skład szkolenia do licencji zawodowej, lecz wymaganych przez linie lotnicze na etapie rekrutacji. MCC przeprowadza się na symulatorze i w zależności od wariantu może trwać od kilkunastu do kilkudziesięciu godzin; w moim przypadku były to 4 sesje trwające po 4 godziny.       Koncept MCC określa podział zadań w kokpicie pomiędzy kilkuosobową (współcześnie: dwuosobową) załogę, jak też nietechniczne aspekty współpracy z drugim człowiekiem. Jest to raczej zapoznawcze szkolenie, dające przedsmak latania pasażerskim odrzutowcem, bo właściwe proce...

UPRT, czyli latanie nie zawsze jest przyjemne

      Chyba ciężko o etap szkolenia wzbudzający większe emocje, do tego tak skrajne. W oczekiwaniu na UPRT jedni się niecierpliwią i pragną maksymalnie wykorzystać tych kilka godzin lotu, pozostali chcą mieć to jak najszybciej za sobą. Zauważyłam, że najczęściej to chłopaki ekscytują się na myśl o wszystkich figurach akrobacyjnych, których wypróbują, podczas gdy druga grupa, mniej liczna, przeważnie obejmuje dziewczyny. Choć nie jest to regułą.       Tym samym zaznaczam, iż tytuł niniejszego posta jest szczególnie subiektywny.      UPRT to szkolenie z zapobiegania i wyprowadzania samolotu z nienormalnych położeń (ang. Upset Prevention and Recovery Training). Rozróżnia się różne zakresy tego szkolenia, m.in. Basic i Advanced, jednak w obu wariantach obejmuje kilka godzin lotu na samolocie akrobacyjnym, gdzie zadaniem instruktora jest zrobić coś dziwnego z samolotem (przeciągnąć, wprowadzić w korkociąg, spiralę, inne dezorientują...