Przejdź do głównej zawartości

Jak lęk przed lataniem wyniósł mnie ponad chmury

 


Mam na imię Julka i jestem podobno świetnym dowodem na to, że najgorszy lęk da się przekuć w życiową pasję, a uporem i poświęceniem można osiągać nawet najtrudniejsze cele.

Od 3 lat jestem pilotem samolotowym, z niewielkim doświadczeniem szybowcowym, aspirującym do zawodu pilota liniowego. Młoda stażem i nalotem w gronie lotników nie wyróżniam się szczególnie, jednak latanie i lotnictwo stanowi dla mnie niekończące się źródło przemyśleń, o których uwielbiam pisać i którymi chętnie się podzielę.

Moja droga do lotnictwa zaczęła się, jak na pilotów, dość standardowo: ziarnko fascynacji zostało we mnie zasiane już we wczesnym dzieciństwie. Uwielbiałam bawić się modelami samolotów i oglądać te prawdziwe. A jednak panicznie bałam się choćby zbliżyć do samolotu. Niknące w bezkresie nieba przerażały mnie jeszcze bardziej, niż widok statków na morzu, a ja nie mogłam zrozumieć, jak niemiłe musi być życie ludziom, którzy wybrali właśnie samolot jako środek transportu. Ataki na World Trade Center z 2001 roku potwierdziły moje natarczywe koszmary senne, w których samoloty wlatywały w budynki.

A jednak zachwyt i niezdiagnozowana wówczas tęsknota siedziały we mnie. Coś, co przerażało, jednocześnie kusiło. Mijanie lotnisk samochodem lub pociągiem zawsze było świętem, a lotnicze filmy fascynowały mnie najbardziej, choć głównie – jak na ironię – te katastroficzne. Trudno się dziwić, akurat takich powstaje najwięcej.

Jeszcze z 9 lat temu zarzekałam się, że nigdy w życiu nie wsiądę do niczego, co lata, choćby wymagał ode mnie tego przyszły zawód. Tymczasem, w wieku 24 lat, jestem u progu szkolenia do licencji zawodowej, a docelowo – liniowej, i rocznie wylatuję po kilkanaście, kilkadziesiąt godzin.

Tęsknota za wolnością i poruszaniem się w trzech wymiarach, zainspirowana głównie przez książki i filmy fantastyczne z udziałem smoków, została w końcu zidentyfikowana i okazała się tak silna, że zaczęłam zgłębiać temat. Chłonęłam publikacje tłumaczące głównie fizykę latania i procedury; te dwie dziedziny przekonały mnie, że latanie chyba jednak nie jest takie niebezpieczne. Teraz wiem, że przyswojenie choć odrobiny wiedzy teoretycznej pozwoli każdemu uwierzyć, że samolot ma prawo latać, bo stoją za tym bardzo proste prawa fizyki. Wcale nie spada na brzuch, gdy zgaśnie mu silnik, a skrzydła nie mają jak odpaść. Przed zderzeniami samolotów chroni kilka niezależnych systemów, a ludzie, którzy pilotują takie maszyny, posiadają wiedzę o wiele obszerniejszą, niż mieliby ochotę zgłębić, ale która czyni ich w pełni świadomymi i odpowiedzialnymi specjalistami.

Po dwóch latach takiej własnej nauki odważyłam się wsiąść do samolotu po raz pierwszy. Lęk przed lataniem wyleczyłam dzięki rodzącej się, ale bardzo silnej, pasji. Spodobało mi się; zachciałam latać, możliwie jak najczęściej. Może będę miała pilotów w rodzinie lub wśród znajomych, i będę mogła z nimi podróżować?

Długo dojrzewałam do myśli, że sama mogłabym zostać pilotem. Pierwotnie nie brałam tego pod uwagę, bo przecież to trudne, kosztowne, głównie dla facetów, i w ogóle jakieś fikcyjne… Gdy przekonałam się, że nie jest to niemożliwe, nie myślałam już o tym, że jest to trudne. Zachęcona wizją pięknego zawodu, a w konsekwencji – życia, po prostu parłam do przodu, gotowa płacić cenę w postaci pewnych poświęceń.

Zawód pilota był moim pierwszym poważnym pomysłem na to, co chcę robić w życiu. Od tamtej pory trwam w poczuciu, że nie chciałabym pracować w dziedzinie w ogóle niezwiązanej z lotnictwem. Przyznaję, że wybrany przeze mnie zawód może jednak wymagać, bym raz na jakiś czas wsiadła do samolotu… A nawet jeśli na mojej drodze do kokpitu stanie jakaś przeszkoda – wiadomo, zdrowie może zaszwankować, pandemia uziemić, trudy szkoleń przerosnąć – tej pięknej dziedziny ludzkiej aktywności nie chciałabym nigdy porzucić.

Czytaj na platformie anywhere.pl

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pasażer zero

       Zabranie bliskiej osoby na pokład pilotowanego przez nas samolotu jest jednym z najbardziej pamiętnych lotniczych „pierwszych razów” i ważny krok dla samodzielnego pilota, dzierżącego już licencję. To z jednej strony możliwość pokazania komuś, kogo lubimy lub kochamy, piękna świata widzianego z góry, a z drugiej trochę bardziej samolubna okazja do pochwalenia się, że umiemy robić tak trudną i niezrozumiałą rzecz, jak pilotowanie samolotu.       Oczywiście, trzeba do tematu podejść rozsądnie i dojrzale. W odróżnieniu od instruktora, za pasażera to my ponosimy odpowiedzialność, a w razie niebezpieczeństwa nie przejmie za nas sterów – chyba, że sam jest pilotem, ale takie latanie to zupełnie inne zagadnienie. Lekarzy obowiązuje zalecenie (albo i przepis), by nie operowali swoich bliskich, ponieważ silne emocje mogą negatywnie wpłynąć na ich działania. Z lataniem jest trochę podobnie, jeśli nas i pasażera też łączy emocjonalna więź. Wprawdzie latanie nie polega na ratowaniu zdrowia

AirVenture Oshkosh – jak w tydzień obsłużyć 10 000 samolotów na jednym lotnisku

Źródło              Nie mogę dłużej obojętnie przechodzić obok zdjęć takich jak to wyżej, podsyłanych mi przez znajomych przy okazji pokazów lotniczych AirVenture w Oshkosh w USA. Przy tej okazji setki małych samolotów zlatują się i gromadzą w równiutkich rzędach, przywodząc na myśl parking sklepu IKEA w sobotnie popołudnie. Widok ten budzi słuszny zachwyt i zdumienie na całym świecie, nawet tam, gdzie prywatne lotnictwo jest wysoko rozwinięte. Postanowiłam w końcu zgłębić kulisy tego przedsięwzięcia.       Odwiedzających jest wielu, bo i pokazy są z wysokiej półki. Prezentują się tu zarówno grupy akrobacyjne, unikaty, tzw. oldtimer’y – samoloty po prostu bardzo stare lub ich repliki – ale również nowoczesne koncepcje, które dopiero podbiją rynek, jak np. pasażerskie drony.       Ale to nie pokazom poświęcę ten wpis. Raczej temu, co pokazuje zdjęcie tytułowe. To, co w Polsce dzieje się z ruchem samochodowym przy okazji dużych imprez masowych (jak pokazy lotnicze w Radomiu czy w Lesznie

Genesis, czyli… dlaczego samolot lata

     Od tego pytania często rozpoczyna się fascynacja lotnictwem, lub przynajmniej jego zrozumienie. Jest ono również kluczowe, by zwalczyć strach przed lataniem, bo najczęściej bierze się on właśnie z niezrozumienia wielu aspektów lotnictwa, w tym fizyki.    Kultowy rysunek autorstwa lefthandedtoons       Fizycy, aerodynamicy oraz posiadacze jakiejkolwiek licencji lotniczej powiedzą, że samolot lata, bo na skrzydle wytwarzana jest siła nośna, zgodnie ze wzorem:            Jako inżynier oraz posiadacz licencji wzoru tego, oczywiście, nie zamierzam lekceważyć, wyjaśnię go jednak pokrótce. Chcę bowiem oprzeć swój artykuł na odwołaniach do pewnych codziennych, prostych doświadczeń, które z dużym prawdopodobieństwem wyjaśnią całe zjawisko skuteczniej.       Wzory fizyczne interpretuje się tak, że opisywane zjawisko – tu siła nośna – zależy od czynników znajdujących się po prawej stronie równania. I tak mamy:  Cz, czyli współczynnik charakterystyczny dla danego rodzaju skrzydła (kształtu je